2012 U.S.A Canyon Adventure

Dag 14 Mesa Verde N.P

Vandaag een bijzondere dag.

Mesa Verde is het enige Nationale Park in Amerika waar het niet gaat om de natuur, maar om de geschiedenis van de vroegere bewoners. Ongeveer 1500 tot 1300 jaar geleden vestigde een groep Indianen zich op een dichtbegroeide hoogvlakte in het zuidwesten van de staat Colorado. De naam van dit gebied, Mesa Verde, betekent 'groene tafel'. In het zuiden van dit gebied liggen veel ravijnen, waar de Indianen op beschutte plekken rotswoningen hebben gebouwd. Omstreeks het einde van de 13e eeuw lieten ze hun nederzettingen om nog onopgehelderde redenen in de steek, waarbij ze veel van hun persoonlijke bezittingen achterlieten. De rotsnederzettingen en de andere vroege sporen van menselijke bewoning in dit gebied, behoren tot meest omvangrijke en best bewaarde archeologische vondsten in heel Amerika. Sommige van de oude nederzettingen mogen - onder begeleiding van een Park Ranger - worden bezocht.

En dat is wat we vandaag gaan doen. De wekker loopt om half 7 af en nog voor het 8 uur is zitten we aan het ontbijt. We hebben tickets voor de Cliff Palace tour van 9.30u, maar we zijn zo vroeg dat de 1e tour van vandaag (9.00am) nog niet vertrokken is. We vragen de tour Ranger of we mee kunnen en gelukkig zijn er een aantal mensen niet, dus is het geen probleem.

Cliff Palace is de grootste cliff dwelling (prehistorische woningen) in Mesa Verde N.P

Als 1e worden we gewaarschuwd voor de wandeling, die niet makkelijk zal zijn. Een natuurlijke stenen pad met oneffen treden en een aantal ladders moeten afgedaald/beklommen worden.Maar het is de moeite waard!! Mede dankkzij onze Ranger die zelf Navajo indiaan is en met ongelofelijk veel passie verteld over de geschiedenis van zijn voorouders.

In de 217 kamers, 30m onder de overhangende rotswand, woonden ooit meer dan 200 mensen. De grot is 18,3m diep en 27,5m breed.

Uitleg over één van de 23 Kiva's Hopi woord voor ceremonial room) van Cliff Palace

En dan moeten we weer terug omhoog. 1st weer een aantal stenen trappen en vervolgens 30m ladder
Tongue out

....en mocht je nog niet zien hoe smal het hier is, de volgende foto is genomen vanaf de andere kant van de canyon.....

Als we terug bij de auto zijn, blazen we eerst even uit van de inspanning én van alles wat we gehoord/gezien hebben.

De volgende stop is Cliff Dwelling Square Tower House, met 80 kamers. Het dorpje dankt z'n naam aan de hoogste toren van het park: dit gebouw telt vier verdiepingen en is 8m hoog.

Vervolgens komen we bij Sunview Point, waar we een prachtig zicht hebben op Cliff Palace. Hier kun je goed zien, hoe dit 'dorp' verstopt lag onder de rotsen.

We brengen een bezoek aan het Chapin Mesa Museum en eten een HotDog om daarna af te dalen naar het Spruce Tree House. Het pad loopt, in de volle zon, bijna steil naar beneden en we realiseren ons dan ook meteen dat we dezelfde weg weer terug moeten

Undecided

The Spruce Tree House heeft 130 kamers en 8 kiva's. Er hebben 60 tot 80 mensen in gewoond.

Met deze wandeltocht zijn we meteen door de bezichtigingen aan deze kant van het park heen. We moeten nu terug naar het Visitor's Centre om van daar uit de rest van het park te bezichtigen. Toevvallig ligt ons hotel ook daar, dus we gaan eerst terug naar het hotel om even uit de rusten en wat te drinken op het balkon. Na een uurtje vertrekken we weer. Het is 20mls berg op naar het Ranger Station, waar een trammetje ons verder zal brengen. We laten ons heerlijk rondrijden en stoppen nog een aantal xen voor foto/film, maar eigenlijk zijn we helemaal afgeserveerd!! De warmte, het klimmen, de indrukken.......

Surprised

We eten weer in hotel. Forel met rijst en spinazie voor Anja en kippenborst met rijst en groente voor Benny. We hebben allebei cinnamon cookies met mascarpone cheese en een soort van rode besjes/pitjes??? geen idee wat het was, na. Heerlijk weer.

Nu uitgeblust achter de pc en Benny zit op het balkon met de koptelefoon een concert te beluisteren op het tablet.

Morgen op weg naar Monument Valley en wederom geen idee of we daar internet hebben. We'll see!! Voor nu, wat ons betreft welterusten! xx

Wilma

Heel bijzonder! Mooi stukje geschiedenis,prachtige foto's ,ooxx

roelf en innessa uut emmen

jullie krijgen wel heel wat moois te zien prachtig. gr

Gerda

Bijzonder stukje USA, veel afzien maar dat is 't waard volgens mij ;-)

Tjergina

Ongelooflijk, wat zien jullie prachtige dingen! Én wat moet je een goede conditie hebben om dat allemaal te gaan bekijken! En die rode besjes/pitjes? Gokje: misschien granaatappel?
Ik kijk weer uit naar het volgende verhaal.

Ina

Genieten van jullie verhalen en heel erg mooie foto's. Wat een heerlijke ervaring.

Ineke van Straten

Hoi Anja en Ben,
ik volg jullie trouw en geniet van de verhalen en foto's
Ik heb echt wel heimwee. Nog heel veel plezier en doe ze de groetjes in Monument Valley
gr. Ineke

Ria

je bent toch zeker wel blij met je nieuwe schoenen!!!
wat een indrukwekkende tourdag!!

marion van dongen

Jeetje An wat kan jij leuk schrijven zeg....Het lijkt wel of ik er zelf bij ben.Heel veel groetjes en blijf schrijven he.
Xxx

ria van der poel

Wauw Anja En Benny
wat een reis ,super jullie verhalen en de foto's wist niet dat het er zo mooi was , blijf al het moois lezen geniet van alles om jullie heen !!!

groetjes ria